Yamaha Rhino Forum banner

Geen vonk / Zwakke vonk

310 views 3 replies 3 participants last post by  RhinosRKool123  
#1 ·
Dus de '07 Rhino 660 kreeg een nieuw eenrichtingsstarterkoppellager. Tijdens de hermontage scheurde en brak de bougiekabel. Ik heb de Rhino voor testdoeleinden laten draaien door de bougiekabel gewoon tegen de bougie te duwen. Liep geweldig die ene keer.

Nu start hij niet. De vonk is ZEER onregelmatig en lijkt zwak te zijn als ik hem wel krijg. De accu is opgeladen en aangesloten op een boosterpack. Zelfs als ik de bougiekabel in de buurt van de motor houd, krijg ik een vonk die zwak en inconsistent lijkt. Hij liep één keer perfect, dus ik weet dat de timing goed is.

Ik heb sectie 9 van de handleiding doorgewerkt. Elke enkele stap. Hier ben ik:

- Nieuwe bougiekabel heeft een 5k weerstand erin. Handleiding zegt dat 10k weerstand normaal is. Zou nog steeds moeten werken, toch?

- Nieuwe bobine, zelfde resultaat.

- Nieuwe bougie, zelfde resultaat.

- Het enige dat ik niet nauwkeurig kan testen, is de spoel voor "Rotator Rotation Direction Detection". Mijn weerstand is 0,7 ohm en de handleiding vraagt om 0,07-ish ohm, maar de weerstand over mijn kale multimeterdraden is ongeveer 0,6 tot 0,7 ohm, dus ik denk dat ik gewoon de weerstand van de draden zelf meet. Ik kan de resolutie niet zo laag krijgen, maar hij geeft niet open aan.

Ik ben perplex. Hij krijgt gewoon geen goede vonk. Zou de CDI de vonkintensiteit niet beĂŻnvloeden? Ik denk dat het alleen de vonktiming beĂŻnvloedt.

Wat zou ervoor kunnen zorgen dat de vonk zo zwak is met een nieuwe bobine en een volle accu op een booster?

Zou de spoel voor de detectie van de rotatierichting van de stator dit kunnen veroorzaken? Ik heb wel wat werk gedaan in de statorcover, maar hij startte en liep prachtig één keer nadat het werk was gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat de stator besloot om te sterven na één keer gebruik? Misschien?

Heb ik iets beschadigd door de bougiekabel tegen de bougie te duwen zonder een bougiekabel/weerstand?

Ik gebruik waarschijnlijk geen OEM-bougies, maar hij liep jarenlang prima op de oude bougie, tot nu.

Bedankt voor alle adviezen,

Mike
 
#2 ·
Nee. Het was de CDI. Vervangen door een goedkope van Amazon, en hij startte meteen met een heldere blauwe vonk.

Maakt er in 2025 nog iemand een goede CDI-module voor deze Rhino voor minder dan $100? Ik heb een goedkope gekocht voor $25 om hem aan de praat te krijgen, maar ik wil graag een echte om fulltime te draaien.

Bedankt!

Mike
 
#4 ·
Nee. Het was de CDI. Vervangen door een goedkope van Amazon, en hij startte meteen met een helderblauwe vonk.

Nou, in 2025, maakt iemand nog steeds een goede CDI-module voor deze Rhino voor minder dan $100? Ik kocht een goedkope voor $25 om hem gewoon aan de praat te krijgen, maar ik wil graag een echte om fulltime te draaien.

Bedankt!

Mike
Helaas zag ik je bericht te laat om te kunnen helpen, maar om een van je vragen te beantwoorden (die je al hebt uitgevogeld), ja, de CDI kan de sterkte van de vonk bepalen. CDI staat voor Capacitive Discharge Ignition. In principe neemt de condensator in een CDI de elektrische energie van de stator op en slaat deze op totdat de motor een vonk nodig heeft, dan wordt die opgeslagen energie in één keer ontladen in een snelle, hoogintensieve uitbarsting, die dan naar de spoel gaat en uiteindelijk naar de bougie. Ik had lang geleden een crossmotor en ik was perplex omdat ik de bougie eruit had getrokken en kon zien dat hij een vonk kreeg, maar hij wilde niet lopen. Dus pakte ik gewoon de bougie met mijn hand en aardde hem op de motor toen ik hem overschopte en het voelde helemaal niet als een erg sterke schok. Iedereen die ooit een schok heeft gekregen door een bougie aan te raken, weet hoe een goed werkend ontstekingssysteem zou moeten aanvoelen (hint: een taser lol), dus verving ik de cdi-box en had ik weer een sterke vonk.